Posted in Motivasi, Tips

10 tip memudahkan pergaulan..Siri 4

Pada kali ini saya akan berkongsi dua tip lagi iaitu tip yang kelima ialah Fahami orang lain – Bagi memahami  mengapa seseorang melakukan apa yang dilakukan, kita perlu cuba memahami karakter orang itu. Tingkah laku adalah hasil daripada kedinamikan personaliti, pengaruh persekitaran dan pembelajaran. Oleh kerana terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi tingkah laku manusia, ia dapat membuka ruang kepada perbezaan cara berfikir dan tingkah laku.

Apabila kita berjaya memahami orang lain, maka kita dapat faham mengapa berlaku perbezaan. Apabila kita faham mengapa berlaku perbezaan, maka kita dapat menerima perbezaan antara satu sama lain. Stephen Covey berkata, jika saudara mahu difahami, cuba memahami orang lain terlebih dahulu.

Tip yang keenam ialah Banyakkan Mendengar, Kurang Bercakap – Ramai orang suka bercakap. Apabila kita banyak bercakap sebenarnya kita mendedahkan kelemahan diri. malah, lebih banyak kita bercakap, lebih besar kemungkinan kita melukai hati orang lain. Orang yang bijaksana lebih banyak mendengar kerana dengan mendengar, manusia menerima maklumat. Apabila orang yang bijaksana hendak menuturkan kata-kata mereka akan berfikir dahulu.

Para ulama’ juga berhati-hati dalam percakapan kerana takut apa yang diperkatakan mendatangkan dosa. Nabi pernah berkata bahawa kita perlu bercakap perkara yang membawa manfaat sahaja dan didampingi seseorang pendengar yang baik. Dari sudut ilmu komunikasi pula, percakapan satu hala dapat mewujudkan perasaan tidak senang di pihak yang lain. Maka, beri peluang kepada orang supaya turut sama bercakap.

Itulah tadi dua lagi tip memudahkan pergaulan yang dipetik dari buku PSQ Rahsia Personaliti Unggul , tulisan Ahmad Amri Zainal Adnan. Semoga dapat kita amalkan bersama-sama dan menggunakan kemahiran ini untuk memperkasakan lagi diri sebagai ahli AKRAB.

Advertisements

Author:

Blog Rasmi Majlis AKRAB Kebangsaan

3 thoughts on “10 tip memudahkan pergaulan..Siri 4

  1. Sikap dan tingkahlaku seseorang kekadang sukar diramal….berubah-ubah mengikut keadaan dan situasi….mudah-mudahan sikap dan tingkahlaku kita tidak mengguriskan hati dan perasaan orang lain…..

  2. “Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply”- Stephen Covey

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s